Wyszukiwarka
Reklama
Panel użytkownika
Ankieta
Najlepsze odsłony Call of Duty tworzy:

Społeczność






Aplikacje


Xbox One to nie tylko konsola do gier, ale także wielofunkcyjne urządzenie rozrywkowe. Nie może więc zabraknąć na nim aplikacji z filmami, muzyką, przeglądarki internetowej albo galerii zdjęć trzymanych w chmurze Microsoftu. W dniu premiery, w każdym ze wspomnianych wcześniej 13 krajów, znajdziemy: Xbox Video, Xbox Music, Internet Explorer, Skype, SkyDrive oraz Upload. Przykładowo Wielka Brytania otrzyma jeszcze m.in. 4oD, Amazon\LOVEFiLM, Eurosport, Machinima, Netflix oraz Twitch. Możliwość korzystania z konkretnej aplikacji bywa weryfikowana przy użyciu adresu IP użytkownika (głównie aplikacje wideo i muzyczne).

Xbox Live napędzane przez 300 000 serwerów

Na wstępie warto wspomnieć, że konto Xbox Live przechodzi z Xbox 360 na Xbox One wraz z Gold, całym dorobkiem Gamerscore i historią gier. Na Xbox One nadal trzeba wykupić abonament, by grać w trybach wieloosobowych, lecz wystarczy, że zrobi to tylko jedna osoba - zostanie on wówczas przypisany zarówno do konta, jak i urządzenia, dzięki czemu korzystać z niego mogą wszyscy domownicy, bez względu na to, czy nasz Gamertag jest aktualnie zalogowany.

Tym samym znajomi lub rodzina mają u nas możliwość grania w rozgrywki online, uruchamiania aplikacji i używania innych opcji zarezerwowanych dla „złotych” na swoich kontach bez ograniczeń. Gold wędruje z nami i logując się u kogoś, na innej konsoli niż nasza, pozwalamy każdemu użytkownikowi na wspólną zabawę online (dopóki sami jesteśmy zalogowani).

Lista znajomych rozrosła się do tysiąca pozycji (Xbox 360 ma 100) oraz dodano możliwość śledzenia/subskrybowania innych użytkowników, wzorem popularnych portali społecznościowych.  Różnica pomiędzy znajomością a śledzeniem polega na tym, że to drugie nie wymaga wysyłania zaproszeń i ich akceptowania. Ustawienia prywatności są odrębne dla obu grup, więc sami decydujemy o tym, co udostępniamy publicznie i komu. Inna nowość to zakładka z zapisem całej aktywności, pokazująca działania podejmowane zarówno na Xbox One, jak i Xboksie 360.


Inne nowe funkcje to między innymi:
  • Smart Match - system zaczyna szykować dla ciebie nową rozgrywkę zanim jeszcze skończysz trwającą, kiedy oglądasz telewizję lub słuchasz muzyki. Smart Match błyskawiczne znajduje osoby, z którymi chcesz zagrać.

  • Reputacja w Xbox Live odgrywa istotną i cenną rolę - założenia są takie, że zawsze będziemy grali z osobami podobnymi do siebie. Jeśli jesteśmy uczciwi i grzeczni, to nie powinniśmy trafić na oszustów, korzystających z niesportowych zagrań. Samo ocenianie innych ma być uproszczone i bardziej bezpośrednie (np. wpływ ma wyciszenie, zablokowanie kogoś). Opracowany przez specjalistów algorytm weźmie wszystko pod uwagę, przydzielając graczy do jednej z trzech grup: zielonej (dobra reputacja), żółtej („wymaga poprawy”) oraz czerwonej („unikaj mnie”). Status będzie od razu widoczny na Gamercardzie danej osoby.

  • Game DVR oraz Upload Studio - gracze mogą natychmiast rejestrować swoje ulubione momenty w formie klipów wideo, poddawać je edycji i udostępniać znajomym na całym świecie.

  • Automatyczne zapisywanie i przechowywanie w chmurze spersonalizowanego profilu, stanów gier i innych przydatnych danych, dostępnych w każdej chwili z dowolnej konsoli Xbox One.

  • Automatyczne pobieranie aktualizacji w tle, gdy konsola jest w trybie czuwania.

  • Xbox SmartGlass - nowa wersja aplikacji mobilnej, korzystająca z łączności WiFi Direct. Szybko i wygodnie sprawdzaj postępy znajomych, zarządzaj zawartością konsoli, odblokuj dodatkowe opcje w grach i kolejne możliwości interakcji.




Chmura Xbox Live

Od samego początku Microsoft zaznacza, że integralną częścią Xbox One jest chmura Xbox Live Compute. Co ona nam daje? Obecnie standardem w trybach multiplayer jest hostowanie meczów lokalnie przez graczy, co ma wiele wad i jedną istotną zaletę - nie wymaga od wydawców/deweloperów ponoszenia olbrzymich kosztów związanych z prowadzeniem lub wykupowaniem serwerów od firm świadczących tego typu usługi. Chmura Xbox Live umożliwiła deweloperom oparcie rozgrywki online w pełni o dedykowane serwery, które Microsoft udostępnia im za darmo.

Inna możliwość użycia chmury to rozwijanie wirtualnych światów czy też przetwarzanie w niej danych. Najlepszym przykładem takiego zastosowania jest Forza Motorsport 5 i szumnie zapowiadana technologia Drivatar. Ma ona w drobnych szczegółach zapamiętywać styl jazdy wszystkich graczy i następnie przekładać to na zachowanie AI. Dlatego rzekomo będziemy zawsze ścigać się z prawdziwymi ludźmi, a nie sztuczną inteligencją - bez względu na to, czy dane osoby są akurat online, czy nie.

Osiągnięcia


Nasz portal zaczynał od zrzeszania łowców osiągnięć, więc zasługują one na osobne wyróżnienie. Na Xbox One wirtualne punkty i odznaczenia nie będą już jedyną nagrodą. Otrzymywać mamy za ich odblokowywanie bonusową zawartość do gier - szkice koncepcyjne, mapy, skórki postaci, tymczasowe wzmocnienie statystyk itd. Ponadto osiągnięcia mogą być teraz używane przez aplikacje, np. muzyczne i wideo, a powiązane z nimi będzie przedłużenie abonamentu, wcześniejszy dostęp do jakiejś treści lub inne tego typu atrakcje. Gamerscore jest jednak zarezerwowany dla gier.

Kluczowe jest rozróżnienie w nowym systemie osiągnięć dwóch części składowych: tradycyjnych osiągnięć oraz wyzwań. W pierwszym przypadku mowa o tym, co już dobrze znamy - jest wyznaczony cel, a po jego zrealizowaniu pojawia się nagroda. Nie ma znaczenia, czy grasz w dniu premiery danego tytułu, czy kilka lat później. Określa się je jako „obietnicę”. Wyzwania to natomiast „okazja”. Możesz je zaliczyć tylko wtedy, gdy są dostępne.

Tradycyjne osiągnięcia i wyzwania mają wiele wspólnych cech - po odblokowaniu otrzymuje się przypisaną im nagrodę, lądują w historii profilu, mają swoją ikonę, może być z nimi połączone automatyczne nagrywanie w Game DVR, a deweloperzy mogą je dodawać po premierze gry. Są też jednak bardzo istotne różnice:

  • Wyzwania mają ograniczenie czasowe i można je zaliczyć wyłącznie w wyznaczonym terminie. Tradycyjne osiągnięcia nadal nie mają limitu czasowego.
  • Wyzwania nie oferują Gamerscore. Tylko tradycyjne osiągnięcia mogą zwiększać nasz stan punktowy.
  • Wyzwania mogą być rozciągnięte na kilka tytułów (np. różne odsłony danej serii, gry danego wydawcy). Tradycyjne osiągnięcia są powiązane z jedną, konkretną grą.
  • Wyzwania mogą być odblokowane przez grupę użytkowników. Deweloper może na przykład ustalić wyzwanie polegające na tym, by gracze przez weekend uzbierali wspólnie milion headshotów. Każdy członek społeczności, który się do tego przyczynił, otrzyma zaliczone wyzwanie.


Chmura danych ma umożliwiać wprowadzanie osiągnięć i wyzwań w dowolnym momencie, nawet bez wydawania DLC lub aktualizacji gier. Twórcy dostają tym samym narzędzie do aktywnego reagowania na to, co graczom spodobało się w ich produkcji i bliskiego współpracowania ze swoją społecznością.

Na Xbox One zmieni się także nieco sposób prezentowania osiągnięć w interfejsie - przeglądanie i porównywanie ma być dużo wygodniejsze. Przykładowo szybko dowiemy się, ile nam jeszcze brakuje do odblokowania danego achievementa (systemowo wbudowane to, co oferują wybrane tytuły na Xboksie 360), zobaczymy co ostatnio zrobili znajomi, przejrzymy filmiki i nadchodzące wyzwania. Sama historia w profilu ma mieć ładną galerię.

Xbox One w Polsce

Xbox One
Niestety Polska nie załapała się do startowej puli 13 krajów i na razie nie dostanie oficjalnie Xbox One. Microsoft mówi o premierze w 2014 roku, ale nie podaje choćby przybliżonego terminu. Nie oznacza to jednak, że konsoli nie można sobie sprowadzić lub kupić od któregoś z importerów.

Xbox One będzie działać w Polsce bez problemu (trzeba jednak pamiętać o właściwej wtyczce, jeśli kupujemy z bardziej egzotycznego państwa), jak również w dowolnym miejscu na świecie połączy się z Internetem i pobierze wymaganą aktualizację oprogramowania. Przedstawiciele Microsoftu wielokrotnie to zaznaczali w swoich wypowiedziach.

Mało tego, podobno nie będzie już więcej blokad regionalnych na gry i dodatki do nich. Jedynie usługi rozrywkowe, wideo i muzyczne dalej mają w większości przypadków sprawdzać IP użytkownika - przykładowo Netflix zadziała tylko tam, gdzie faktycznie jest wspierany. Bez przeszkód można również używać jednego z 13 Rynków Xbox Live, jeśli posiada się pochodzącą z danego kraju kartę płatniczą. Obejściem tego ograniczenia jest kupowanie zdrapek z właściwą walutą.

Istotną niedogodnością jest oczywiście brak możliwości skorzystania wprost z gwarancji producenta, gdyby coś stało się z konsolą. Z kolei osoby posiadające konta Xbox Live zarejestrowane na Polskę być może będą musiały przenieść je do Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych lub innego kraju, który doczekał się premiery. Można to zrobić przez Xbox.com. Swego czasu pojawiły się doniesienia, że na Xbox One brane jest pod uwagę wyłącznie ustawienie regionalne w opcjach samej konsoli, ale nigdy tego oficjalnie nie potwierdzono.

W skrócie, wracamy praktycznie do sytuacji sprzed premiery Xboksa 360 i Xbox Live w Polsce. Wielu graczy radziło sobie wtedy, wielu poradzi sobie teraz. Zaznaczam, że w tym momencie posiłkujemy się głównie wypowiedziami pracowników MS i przypuszczeniami. Jak tylko uzyskamy dostęp do Xbox One, przeprowadzimy dokładne testy działania sprzętu nad Wisłą i podzielimy się ich wynikami na portalu.



Komentarze

Dodane przez Krzysiek92 w dniu - 2013-11-19 00:15:15
Dzięki, dosyć fajne, solidne zestawienie najważniejszych informacji o konsoli. Tego potrzebowałem.

Aby dodać komentarz zaloguj się. Jeśli nie masz konta, załóż je sobie.
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą pisać komentarze.