Wyszukiwarka
Reklama
Panel użytkownika
Ankieta
Najlepsza konferencja E3 2017?

Społeczność





Wywiad XCN: Barry Caudill (Civilization Revolution)
Autor: Marcin Pawłowski   
02.07.2008.


                                                               Recenzja     Zapowiedź     Poradnik     Galeria     Lista Osiągnięć     Wywiad XCN
 
Na pytania odpowiada: Barry Caudill (Executive Producer, Firaxis Games)

Jaką rolę w procesie tworzenia Civilization: Revolution odegrał sam Sid Meier?

Barry Caudill: Sid był liderem całego zespołu deweloperów i oczywiście odegrał rolę głównego designera oraz programisty. To on stworzył prototyp, a następnie pisał kod gry aż po ostatni dzień prac.

Czym wyróżnia się Civilization: Revolution na tle innych tytułów z serii?

Barry Caudill: Zaczęliśmy od zera i zbudowaliśmy grę od podstaw specjalnie pod Xboksa 360. Dało nam to niezwykłą szansę, by wziąć wszystkie elementy z wersji dla komputerów osobistych i przebudować je pod 360, korzystając z wielu ciekawych możliwości jakie oferuje ta konsola.

Civ Revolution jest przyjemną, ładną wizualnie, świetnie nadającą się dla każdego (chociaż stanowi też wyzwanie) pozycją i oferuje bogatą głębię, którą fani kochają od bardzo długiego czasu. Jesteśmy pewni, że Revolution jest dobrą odpowiedzią w kwestii strategii na konsolach oraz uważamy, że nasz pomysł dostarczy graczom ciekawe doznania i ich zadowoli.

Czy mógłbyś powiedzieć nam jak trudne jest przeniesienie gry stworzonej pod PC na konsolę?

Barry Caudill: Zespół musiał się trochę podszkolić, ponieważ to nasza pierwsza gra dla konsoli Xbox 360. Jednak Sid miał jasną wizję na temat tego, jak Civ ma prezentować się na konsoli, a jego prototyp zademonstrował nam czym musimy się zająć. To były trzy lata pracy, w której staraliśmy się pod wodzą Sida przenieść jego wizję do gry. Z przyjemnością mogę powiedzieć, że nam się to udało!

Jak poradziliście sobie z przeniesieniem tradycyjnego kontrolowania poczynań przy pomocy myszki i klawiatury na pada od Xboksa 360?

Barry Caudill: Byliśmy pozytywnie zaskoczeni kiedy odkryliśmy, że komendy naturalnie pasują do kontrolera Xboksa 360 i otrzymaliśmy świetne rezultaty przy ich przenoszeniu. Z uwagi na to, że Cywilizacja jest grą turową nie musieliśmy niczego poświęcić – gra poczeka aż podejmiesz decyzję. Głębia kryje się w tym jak indywidualne decyzje budują coś wspaniałego.


Czy drastycznie zmodyfikowaliście cały koncept rozgrywki - tak, by pasował do konsoli?

Barry Caudill: Revolution dostarcza pełny gameplay Civilization w znacznie krótszym przedziale czasowym niż miało to miejsce we wcześniejszych odsłonach. Według nas to bardzo interesujący krok w serii. Rozgrywka w wersjach komputerowych może zająć mnóstwo czasu. Za to jedna gra w Revolution zakończy się w ciągu kilku godzin. Nadal doświadczysz wszystkiego co dobre w Civ i zobaczysz okres obejmujący epokę kamienia aż do współczesności. Jednak możesz zakończyć rozgrywkę w jeden wieczór, a potem masz czas, by zagrać ponownie.
 
Możesz nam coś opowiedzieć o cywilizacjach, między którymi gracz może przebierać?

Barry Caudill: W Civilization Revolution jest 16 cywilizacji (od Zulusów, przez Niemcy, Amerykę, aż do Chin), a każda z nich posiada liderów z czterema specjalnymi umiejętnościami, które dają im przewagę w trakcie przechodzenia kolejnych er. Największą zmianą jest to, że cywilizacje są bardzo silne – możesz zwyciężyć każdą z nich jeśli wykorzystasz mocne strony i skorzystasz z właściwej strategii.

Wprowadziliście jakieś zmiany w systemie zarządzania miastami lub drzewku techniki?

Barry Caudill: Tak, w obu przypadkach nastąpił szereg zmian. Po stronie zarządzania miastem ograniczamy gracza do ośmiu pól dookoła metropolii. Możesz poszerzyć pierścień o następne budując gmach sądu. Poza tym dorzuciliśmy kilka nowych opcji. Przykładowo możesz powołać naczelnika, który zadba o produkcję, złoto czy naukę, ale nadal da się również indywidualnie zarządzać. Nowością jest dodanie kupców do miast, dzięki czemu każdy pracujący w danej miejscowości będzie wpływał na produkcję i rozwijał handel.

Drzewko techniki ma to, czego mógłbyś oczekiwać po Civilization, ale jest ono uproszczone względem tego, co można zobaczyć przykładowo w Civ IV. Nie musisz mieć wszystkich technik, by móc coś stworzyć, jednak jest taniej jeśli je posiadasz. Poza tym dostajesz bonusy za stworzenie czegoś jako pierwszy w danej grze.

Jak funkcjonuje walka w Revolution?

Barry Caudill: Szanse wygranej są determinowane przez siłę ataku i obrony walczących. Do tego wpływ ma ukształtowanie terenu, ulepszenia, obecność generałów oraz jednostek wsparcia. Zniszczone oddziały mogą się uleczyć przez pozostawanie na neutralnym lub sojuszniczym terenie przez jedną rundę.

A co z dyplomacją?

Barry Caudill: Jest to czego się spodziewasz. Prowadzisz negocjacje z liderami, wymieniasz technologie, wypowiadasz wojnę, czy nawet prosisz kogoś, by poszedł na nią w twoim imieniu. Technologie są zwykle wymieniane w zamian za złoto, ale można ich także zażądać grożąc wojną. W multiplayerze rozmowy prowadzisz dzięki chatowi głosowemu oraz wideo.


Czy dodaliście do Revolution coś, czego nie widzieliśmy na PC?


Barry Caudill: Przychodzi mi do głowy kilka elementów, których nigdy nie było wcześniej w Civ. Jednym z nich jest możliwość odwrotu w czasie walki. Pozwalamy atakującemu wycofać jeśli stwierdzi, że walka nie idzie po jego myśli. Jednak kiedy zdecydujesz się na odwrót druga strona automatycznie otrzyma ulepszenie, więc trzeba tego używać z rozwagą.

Inną ciekawą rzeczą jest wsparcie marynarki. Jednostki wodne automatycznie wspierają walczących bonusem równym połowie mocy ataku, jeśli są umieszczone obok pola bitwy. Możesz używać tego jako strategii, by wspierać swoje podboje lub zapewniać odpowiednią obronę miast.

Co wpływa na długość rozgrywki?

Barry Caudill: W kampanii tak naprawdę odpowiada za to poziom trudności. Jednak zamieściliśmy kilka sytuacji w scenariuszach, które mocno skracają długość gry kiedy się spieszysz. W multiplayerze możesz korzystać z opcji, pozwalającej na szybsze budowanie oraz zmieniać czas tur.

Jak wygląda rozgrywka multiplayer w Revolution?

Barry Caudill: Możesz zagrać w różnych konfiguracjach (jeden na jednego, przeciwko trzem innym graczom, w drużynach) na ranking oraz bez rankingu. W rozgrywce rankingowej automatycznie dobierani są przeciwnicy. W prywatnych meczach możesz zapraszać znajomych lub wyszukiwać w otwartych pokojach. Gry rankingowe wpływają na statystyki w profilu i pozycję na listach.

Poza tym możesz uczestniczyć w „Game of the Week” – unikalnej grze single player, w której sprawdzisz się na tle innych zawodników z całego świata, ponieważ wszyscy grają taką samą mapę i w takich samych okolicznościach.



Czy gra obsługuje kamerkę Xbox Live Vision?

Barry Caudill: Tak, gra wspiera kamerkę w trybie multiplayer.

Macie w planach jakieś płatne rozszerzenia, które ukażą się w najbliższej przyszłości?

Barry Caudill: Od połowy lipca na Rynku Xbox Live rozpoczniemy wypuszczanie fajnych dodatków, a proces ten potrwa aż do końca roku.

Jak ma wyglądać dalsza przyszłość serii na Xboksie 360?

Barry Caudill: Na razie skończyliśmy prace nad Revolution i zastanawiamy się co dalej z Civilization. Odezwiemy się z informacjami za jakiś czas.

Dziękujemy za poświęcony czas!



Komentarze

Aby dodać komentarz zaloguj się. Jeśli nie masz konta, załóż je sobie.
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą pisać komentarze.