Wyszukiwarka
Reklama
Panel użytkownika
Ankieta
Najlepsza konferencja E3 2017?

Społeczność





Wywiad XCN: BioWare (Mass Effect)
Autor: Marcin Pawłowski   
21.11.2007.


                                                               Recenzja     Zapowiedź     Poradnik     Galeria     Lista Osiągnięć     Wywiad XCN

Na pytania odpowiadają: Chris Priestly (BioWare’s Community Coordinator) oraz Jay Watamaniuk (Community Manager)


Czy macie w planach wydanie jakichś innych gier umieszczonych w uniwersum Mass Effect?
Mass Effect będzie trylogią, więc pojawią się jeszcze dwa sequele oraz dodatki na Xbox Live pomiędzy kolejnymi odsłonami. Na razie nie mamy żadnych planów dotyczących stworzenia innych gier bazujących na tym uniwersum.

Możliwość robienia tego co się chce było kluczem do sukcesu takich gier jak Star Wars: KOTOR oraz Jade Empire. Obiecywaliście, że pójdzie to jeszcze dalej w Mass Effect. Jak udało Wam się to osiągnąć?
Zespół odpowiedzialny za Mass Effect stworzył grę tak, by oferowała jak najwięcej wolności. Jest sporo wątków do przejścia, historii do zaliczenia, planet do odkrycia. Mass Effect pozwala na wybór opcji dialogowych, wybrania całkiem różnych broni, mocy, umiejętności… I tak dalej. Daliśmy najwięcej możliwości wyboru jak to możliwe. Poza tym wydaje nam się, że im więcej opcji dajemy, tym gracze bardziej będą z gry zadowoleni.

Mass Effect to przede wszystkim gra RPG, sporą część stanowi jednak również element strzelania. Czy było trudno wyważyć oba aspekty?
Było to sporym wyzwaniem, ale ciężka praca dała efekty. Rezultatem jest najlepsza gra jaką BioWare stworzyło. Skupiliśmy się na tym, by walka była interesująca, a historia i dialogi dynamiczne. Wzięliśmy to co najlepsze z obu światów.

Bohaterowie odgrywają olbrzymią rolę w RPGu, co udowodniliście w KOTOR oraz Jade Empire. Jak wygląda proces tworzenia postaci i ich interakcji między sobą?
Na szczęście mamy bardzo utalentowanych ludzi – Drewa Karpyshyna (Lead Writer) oraz Prestona Watamaniuka (Lead Designer), obaj pracowali nad KOTOR. W Mass Effect udało im się wykreować bardzo interesujące postacie. Zespół najpierw rzuca pomysł dotyczący jakiegoś bohatera, a następnie próbuje wpasować go w historię. Niektóre zostają, niektóre zmieniamy, a jeszcze inne odrzucamy na rzecz lepszych. Najważniejszą rzeczą jest to, by postać wpasowywała się w ogólną fabułę gry i czy gracz ją zapamięta.

Czy w Mass Effect dostaniemy tak charakterystyczne postacie, które pokochamy lub znienawidzimy, jak HK-47 z KOTOR?
W Mass Effect jest wiele postaci, które jak nam się wydaje, fanów z pewnością zainteresują. Jednym z naszych ulubionych jest Urdnot Wrex, najemnik z rasy krogan. Rasa ta jest bardzo agresywna wobec innych i lubi w brutalny sposób wyrażać swoją złość. Wrex ma spory wkład w przygodę i nosi ze sobą shotguna.

Czy możesz nam coś powiedzieć o tworzeniu własnego bohatera?
Tworzenie postaci jest bardziej rozbudowane niż we wszystkich innych naszych tytułach. Są tam miliony możliwych kombinacji twarzy, poczynając od takich detali jak odcień skóry czy styl uczesania, a kończąc na najdrobniejszych szczegółach typu układ ust czy ustawienia oczu. Zespół pracował naprawdę ciężko nad tym, by gracz mógł zrobić z komandora Sheparda kogo tylko chce.

KOTOR opierał się na niezwykle popularnej licencji. Czy nie boicie się, że może być ciężko zareklamować całkiem nową pozycję masowemu odbiorcy?
Spędziliśmy świetnie czas tworząc KOTOR, ale myślę, że wykonaliśmy kawał dobrej roboty produkując Mass Effect. Mamy olbrzymi respekt do Star Wars, jednak możliwość pracy nad całkowicie nowym IP (intellectual property) dało nam wolność przy kreowaniu własnego uniwersum, z unikalnymi miejscami czy bohaterami. Zrobiliśmy świetny system walki, umieszczony w ciekawej historii. Taka kombinacja robi z Mass Effect najlepszą grę jaką jak na razie wyprodukowaliśmy. Fani z pewnością się zgodzą.


Czy tworzenie gry na Xboksa 360 było trudne?
Mass Effect to nasza pierwsza gra na tej platformie, więc naturalnie było trzeba się na starcie prac nad tym projektem nieco podszkolić. Ludzie odpowiedzialni za przygotowanie narzędzi i oprogramowania są naprawdę nieźli, a mogliśmy również liczyć na pomoc Microsoftu. Prace poszły gładko.

KOTOR może być uważany za ojca Mass Effect. Jak wiele z „duszy” KOTORa znajdziemy w tej grze?
Mass Effect zawiera w sobie sporo klimatu Knights of the Old Republic. Oba tytuły miały bogatą historię i bohaterów, w jednym i drugim przypadku są emocjonujące momenty, w oba gra się równie dobrze. Mass Effect ma jednak filmową prezentację i nowy system walki, który zawiera ciekawy interfejs mocy oraz broni, pozwalając na kontrolę potyczek.

Czy w Mass Effect jest jakiś system podobny do tego z KOTOR, polegający na opieraniu się na jasnej bądź ciemnej stronie?
Jest w Mass Effect coś takiego, do tego znacznie bardziej rozbudowane. Wiele razy musisz podjąć  trudne z moralnego punktu widzenia decyzje. Istnieje system punktów Idealisty oraz Renegata, w którym zbierane są dane dotyczące pozytywnych lub negatywnych przedsięwzięć. Bazując na tym postać otrzyma różne opcje dialogowe i otworzą się przed nim inne wątki. Może mieć to nawet wpływ na zakończenie gry.

Czy wygląd bohatera będzie się zmieniał w czasie gry?
Jest sporo rodzajów pancerza i uzbrojenia, z pewnymi różnicami, które można wyłapać.

Jak wiele zadań czeka na każdej z planet?
Sporo zależy od danej planety. Jest trochę takich z jednym czy dwoma questami, są też takie z kilkoma. Niektóre z wątków będą zamykały się wyłącznie na jednym ciele niebieskim, inne zmuszą do odwiedzania kilku lokacji do zaliczenia ich.

Jak długo będziemy musieli czekać na kolejne odsłony?
Zespół już pracuje nad rozszerzeniami, które ukażą się na Xbox Live w niedalekiej przyszłości. Jesteśmy bardzo skupieni na serii, ale jeszcze nie ogłosiliśmy swoich planów dotyczących premier.

Czy trzeba będzie ostro podbudowywać swój level, by pokonać jakichś przeciwników, czy może gra będzie automatycznie dopasowywała ich poziom pod gracza?
Poziom perfekcyjnie dopasowuje się do levelu postaci gracza. Poza tym w opcjach można zmienić trudność, tak by było łatwiej lub nie.

Ile ras pojawi się w grze?
Sporo. Są pewne rasy, które odgrywają większą rolę niż inne - jak ludzie, quarianie, turianie lub kroganie. Jednak zobaczysz też inne: hanarów, volusów, elcorów itd. Oczywiście napotkasz na swojej drodze wrogo nastawionych gethów. Oni odgrywają ważną rolę w Mass Effect.

Jak wiele planet będzie można zwiedzić?
Jest mnóstwo planet w Mass Effect, w tym wiele lokacji do sprawdzenia. Niektóre to opuszczone ziemie, w tym również takie, na których lepiej nie stawiać swojej stopy. Inne przeskanujesz swoim statkiem w poszukiwaniu minerałów i gazów. Na pozostałych wylądujesz i zwiedzisz je w MAKO lub na piechotę.


Jak wiele pojazdów będzie można kontrolować?
Wszechświat zwiedzasz za sterami Normandii, wyspecjalizowanym okrętem, który po cichu zabierze Cię do ciekawych miejsc. Tam pojeździsz MAKO, połączeniem samochodu terenowego i czołgu.

Czy można ponownie odwiedzać wcześniej już zwiedzone miejsca? Jeśli tak, to czy przeciwnicy pojawią się tam znowu (ułatwiając podbijanie levelu)?
Możesz wrócić na planetę, którą zdążyłeś już zwiedzić (chyba, że jest dobre wytłumaczenie braku takiej możliwości). Zazwyczaj gdy pokonasz przeciwników, nie pojawią się tam już więcej w przyszłości. Nie będziesz mógł polecieć gdzieś znowu i łatwo pokonać oponentów nabijając punkty doświadczenia. BioWare woli kiedy gracz jest gdzieś z powodu jakieś historii czy wydarzeń.

Jak bardzo decyzje podejmowane przy tworzeniu postaci wpłyną na historię?
Tło komandora Sheparda wybrane przez gracza wpłynie na dialogi oraz na podejście innych postaci. Będą odnosili się do twojej historii, pochodzenia czy profilu psychologicznego. Fajnie jest zagrać ponownie i zobaczyć jak tło wpływa na odmienność każdego przejścia gry.

W KOTOR mieliśmy dostęp do małych fragmentów każdej z planet, z jakąś małą wioską czy czymś takim. Jak wygląda to w Mass Effect?
Planety są znacznie większe niż w KOTOR. Jak bardzo? Powiedzmy, że z tego powodu oddaliśmy do dyspozycji gracza pojazd, pozwalający pojeździć sobie po nich.

Czy zakończenie gry będzie różne w zależności od podjętych decyzji?
Nie chcemy wyjawiać żadnych szczegółów, jednak jest kilka możliwości zakończenia gry.

Co się stanie kiedy giniesz? Musisz zacząć od nowa od swojego ostatniego save’a, czy może jest to jakoś wytłumaczone (klonowanie itp.)?
Kiedy komandor Shepard umiera musisz zacząć od swojego ostatniego zapisanego punktu. Jest wiele punktów, w których robi się to automatycznie, by pomóc zapominalskim graczom.

Skąd czerpaliście inspiracje do tworzenia kolejnych planet czy systemów?
Była to kombinacja filmów science-fiction, książek czy sztuki, jak również prawdziwej astronomii. Zobaczysz prawdziwe ciała niebieskie, ale większość to wytwór wyobraźni naszego zespołu.

Mass Effect sporo uwagi poświęca elementom akcji niż klasycznym RPG. Czy nie boicie się, że odrzuci to trochę fanów RPGów?
Mimo że Mass Effect zawiera nowy system walki w czasie rzeczywistym, taktyczne elementy bitwy zespołowej, nadal oferuje rozbudowane doznania charakterystyczne dla gier z gatunku RPG. Wiemy, że niektórym się to połączenie może nie spodobać, jednak systemu można się bardzo szybko nauczyć i dojść do wniosku, że jest przyjemny. Kiedy łączysz ciekawy system walki i interesującą historię ze świetnymi dialogami, nie trudno zdać sobie sprawę, że osoby, które kupią Mass Effect na pewno to polubią.
 


Komentarze

Aby dodać komentarz zaloguj się. Jeśli nie masz konta, załóż je sobie.
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą pisać komentarze.